Fate will find a way - Buzzquotes

Het Lot


Het Lot is een raar fenomeen. Sommigen geloven er heilig in, anderen pertinent niet. Gebeurt alles in je leven werkelijk met een reden? Maar waarom is die reden ons dan vaak zo onduidelijk? Aan de andere kant: lijkt ’t leven niet een aaneenschakeling van futiliteiten, als er geen sprake zou zijn van lotsbestemming? Misschien getuigt het wel van een fatalistische inslag, dat ik in Het Lot geloof. Maar ik kan met volle overtuiging zeggen, dat ik voor veel omstandigheden in mijn leven niet (bewust) gekozen heb. Ze zijn me overkomen:

Life is what happens when you’re busy making other plans

Dat slaat precies op mij. Want hoe ik ook plan, overweeg of vooruit kijk, er komt altijd iets tussen, een of andere omstandigheid waardoor ik mijn plannen moet wijzigen of zelfs laten varen.
‘Dat heeft toch iedereen’, zul je zeggen. Jawel, maar tot op zekere hoogte!

Beloning

Niet dat ik ongelukkig ben, integendeel! Het Lot, die vreemde aaneenschakeling van schijnbare toevalligheden, is ook verantwoordelijk voor de mooiste dingen in m’n leven. Ik geloof dat er tegenover iedere ontbering, elk verdriet, een ‘beloning’ staat. Een positief om de balans niet te laten doorslaan naar louter negatief.

SoulmatesIMG00182-20111016-1037

Mijn Lief gelooft dit ook. En dat komt goed uit. Immers, er is zo veel meer dan toevalligheden dat ons verbindt. We hebben lang gewacht en veel moeten verduren voordat we elkaar mochten vinden door een gemeenschappelijke vriendin. ‘Waar was je toch al die tijd?’, hebben we beiden wel eens verzucht. Nog niet klaar? Nog niet uitgeleerd? Feit blijft dat we elkaar uiteindelijk toch hebben gevonden, terwijl we niet eens (meer) op zoek waren. Het voelde goed, niet meer alleen hoeven staan in een harde wereld, met een ‘ afwijkend’ gedachtengoed, een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel en hypersensitiviteit. En al waren we er niet op uit, we zijn bij elkaar gebleven vanwege al die ‘toevallige’ overeenkomsten. Sommigen vinden ons ‘klef’, anderen vinden het ongezond dat we zo voor elkaar leven. Ik heb zelf ook echt wel mijn twijfels gehad. Maar als Het Lot beslist, wie zijn wij dan om daar tegen in te willen gaan?

LaatbloeiersMeeting you was fate - Buzzquotes

We hebben de nodige tegenslagen en teleurstellingen moeten overwinnen. Nog steeds hebben we het niet gemakkelijk. Als ‘late starters’ in het leven, die nu pas, hij begin en ik medio 40, beginnen te ervaren wat iedereen al lijkt te weten, heb je het vooral bij instanties niet gemakkelijk. Wij passen niet in een hokje. Het niet weten wat we wilden na onze schooltijd, ons gebrek aan diploma’s en ons overschot aan levenservaring is ons duur komen te staan. We hebben overal voor moeten knokken, er is weinig dat ons gemakkelijk af ging.
Dat kan wel eens zuur zijn, vooral wanneer we anderen gadeslaan, die het schijnbaar zonder enige moeite voor de wind lijkt te gaan. Maar aan de andere kant zijn we – behoudens een enkel pijntje en ongemakje – gezond. Dat is een mooie ‘beloning’, die ons ook in staat stelt te blijven strijden voor waar we in geloven. Een balans.

Vrij van geest

Beiden voelen we ons eerder gestuurd door Het Lot dan werkelijk vrij, wat we zo graag eens zouden ervaren. Onze vaak zo weloverwogen keuzes blijken altijd een prijskaartje te hebben. Maar er zit niet veel anders op dan de klappen te incasseren, onze zegeningen te tellen, creatief te denken en te volharden in onze overtuigingen. Vrij van geest waren we altijd al. Nu de rest nog.

2 gedachtes over “Het Lot

Deel je mening!

